27 grudnia 2011

Szybki makowiec wigilijny

Pamiętam jak kiedyś przed każdą Wigilią mój ojciec robił makowiec. Trwało to prawie cały dzień, najpierw mielił mak 4 razy, oczywiście ręczną maszynką do mielenia mięsa. Szykował całe nadzienie do makowca, skórę pomarańczową, obierał migdały. Jak się z tym uporał, do wielkiej miski wsypywał wszystkie składniki na drożdżowe ciasto i chyba przez 2 godziny bardzo dokładnie wyrabiał je siedząc przed telewizorem. Potem już szło szybciej wałkowanie, zawijanie i pieczenie. Każdą czynność celebrował chyba tylko żeby nie musieć robić nic innego ;)
Przed tymi świętami zapragnęłam zrobić makowiec i udało się. Było w miarę szybko i bardzo przyjemnie, a wszystko to zawdzięczam Dorocie Świątkowskiej i jej fantastycznemu blogowi Moje Wypieki. 
Przepis jest na 3 makowce, ja potrzebowałam tylko 1, więc wszystko podzieliłam przez trzy i wyszło super. W przepisie jest mowa o mieleniu maku, ale ja kupiłam już zmielony suchy mak w torebce. Nie używam puszkowanych mas makowych, bo po prostu mi one nie smakują. 
Przygotowanie ciasta drożdżowego zajęło ponad godzinę, ale spokojnie sama tego nie robiłam :D Wszystkie składniki na ciasto wsypałam do maszyny do pieczenia chleba, która ma funkcję wyrabiania ciasta, a w tym czasie przygotowywałam masę makową.
Ciasto drożdżowe na 1 strucle:
  • 1 szklanki mąki pszennej + do podsypywania
  • 60 ml letniego mleka
  • 50 g margaryny (lub masła), roztopionej, ochłodzonej
  • 2 żółtek (białka odłożyć do masy, będą nam jeszcze potrzebne)
  • 15 g świeżych drożdży lub 7 g suchych
  • 2 łyżek cukru
  • 0,5 łyżki oleju
  •  sól
  • 0,5 łyżki spirytusu (lub np. wódki, rumu)
  • czubata łyżeczka cukru waniliowego (6 g)
     
    Masa makowa:
    • 200 g maku
    • 80 g cukru (zazwyczaj dodaję mniej)
    • 35 g rodzynków
    • 16 g orzechów włoskich, posiekanych
    • 1 łyżka miodu (można dać więcej i wtedy zmniejszyć ilość cukru)
    • olejek migdałowy  i rum do smaku
    • cynamon do smaku
    • 1 łyżeczka miękkiej margaryny
    • kandyzowana skórka pomarańczowa, wedle uznania
       
    Ponadto:
    • lukier
    • trochę maku do dekoracji
    • pergamin/papier do pieczenia
    • olej

    Ciasto drożdżowe:
    1. Drożdże rozpuścić z cukrem oraz mlekiem (letnim) i odstawić na około 15 minut.
    2. Dodać pozostałe składniki i wyrobić ciasto, dodając na koniec rozpuszczony tłuszcz.
    Odstawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce.

    Masa makowa:
    1. Mak zaparzyć w 500 ml wrzącej wody, odstawić do wystygnięcia, dwukrotnie zemleć.
    2. Dodać pozostałe składniki (na końcu delikatnie wymieszać z ubitym białkiem, które nam pozostało z ciasta).

    Ciasto podzielić według uznania (ja dzielę na 3 części), rozwałkować prostokątne placki, nałożyć masę makową, zawinąć w posmarowany olejem pergamin, zostawiając około 3 cm (nie zakrywając boków), w formie tuby. Uwaga: jeśli ciasto jest zbyt klejące, podsypać mąką w celu zawinięcia masy; końce makowców podłożyć pod spód.
    c w temperaturze 180 - 190 stopni przez około 30 - 40 minut.
    Ciasto posypałam cukrem pudrem.
    I Gotowe!


     

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz